بدون حضور در تهران هرگز نمی توان رشد کرد / شهرک سینمایی رضوی فرصتی برای دیده شدن هنرمندان مشهدی

0
7


یکی از کارگردانان مشهدی سینمای کشور گفت: مرکز زدایی در سینما فقط در انحصار بازیگری و کارگردانی نیست و با وجود اینکه سرمایه گذران سینما بیشترشهرستانی هستند اما با کارگردان های شهرستانی همکاری نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، این شهر سهم عمده ای در تربیت نیروی انسانی برای سینمای ایران در حوزه های بازیگری و کارگردانی از گذشته تا امروز داشته است، به طوری‌که بسیاری از فیلمسازان و بازیگران مطرح کشور مانند رضا کیانیان، رضا عطاران، داریوش ارجمند، سعید سهیلی، حامد بهداد و مهدی صباغ زاده از صحنه های نمایش مشهد به جامعه هنری کشور معرفی شدند. 

مهدی رضازاده کارگردان مشهدی سینما یکی از هنرمندانی است که به منظور حفظ جریان هنری سینما دراین شهر ماندگارشده است.

وی آثاری همچون استخوان‌های بابام، باتلاق، لبه تیغ، نیش و کات را در سینما و مجموعه هایی همچون قصه های آبادی و نام ونام خانوادگی را برای تلویزیون درکارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

درتمام سطوح هنری مشهد عالی‌ترین‌ها را دارد

رضا زاده در گفت و گو با ایلنا گفت : سینما برای هرفردی یک آرزوست و برای عده‌ای دیگر آرمان و برای من از همان ابتدا عشق بود به همین دلیل تصمیم گرفتم که ازمسیر حرفه‌ای وارد این کار شوم و تحصیل در رشته سینما را انتخاب کردم و در کارهایم علاوه بر استفاده ازهنرمندان مشهدی همیشه سعی داشته‌ام تا از سایر ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی مشهد و نشان دادن آن به مخاطب استفاده کنم.

لهجه مشهدی زیباست اما باید درست از آن استفاده شود

رضازاده در پاسخ به این پرسش که عده ای می گویند لهجه مشهدی در سینما جذاب نیست؛ گفت: تمام لهجه های ایرانی زیباست و اتفاقا در بین دوستان تهرانی ام لهجه مشهدی بسیار طرفدار دارد اما باید از لهجه مشهدی درفیلم درست استفاده شود.

این کارگردان سینما با اشاره به فیلم سرنخ به کارگردانی کیومرث پوراحمد بیان کرد: نقش اول دراین فیلم به لهجه اصفهانی صحبت می کرد وبرای مخاطب جذاب وزیبا بود چون از این لهجه همیشه در سینما  ما درست استفاده شده و این اتفاق برای لهجه مشهدی هنوز نیفتاده است.

رضازاده با بیان چالش‌های پیش رو سینماگران مشهدی گفت: سیستم سینما درکشور ما طوری است که همه امکانات هنری در تهران وجود دارد و شرایط خاص تهران این اجازه را نمی دهد که هنرمندی درشهر خودش مطرح شود.

وی تصریح کرد: شاید سایر شهرستان ها درحوزه های مختلف هنری ازجمله صنایع دستی و موسیقی و… بتوانند سرآمد کشور باشند اما در سینما چون مجامع هنری درتهران مستقر است هرگز نمی توان بدون حضور در تهران رشد کرد و موفق شد.

این سینماگر گفت: هرفیلمی که درشهرستان ها ساخته می شود اگر قرار باشد که از شبکه سراسری پخش شود باید حتما دوبازیگر چهره داشته باشد و به طور کلی سینما تهران از شهرستان جداست، هر فیلمی برای پخش باید حتما اجازه تهران را بگیرد که این تمرکززدایی آفت بزرگ سینما ایران است.

رضازاده همچنین با اشاره به مهاجرت هنرمندان مشهدی افزود: بهترین هنرمندان سینما ایران مشهدی هستند اما چون پیوستگی و شرایط کاری در استان ما فراهم نیست ناچارا شهر خود را ترک کرده اند.

وی با اشاره به عدم همکاری سرمایه گذاران با کارگردان های شهرستانی گفت: مرکز زدایی درسینما فقط در انحصار بازیگری و کارگردانی نیست و با وجود اینکه سرمایه گذران سینما بیشتر شهرستانی هستند اما با کارگردان های شهرستانی همکاری نمی کنند.

شهرک سینمایی رضوی فرصتی برای دیده شدن هنرمندان مشهدی

این سینماگر با اشاره به اینکه بسیاری از صحنه های سینمایی درحرم امام رضا(ع) تصویربرداری می شوند بیان کرد:برای تصویربرداری فیلم درحرم محدودیت وجود دارد چون علاوه بر اینکه حرم امام رضا(ع) مکان زیارتی بوده و نمی توان زیارت را مختل کرد میراثی جهانی نیز است وباید از آن مراقبت کرد.

وی ادامه داد: در مشهد شهرک سینمایی رضوی که در آن فضای حرم امام رضا(ع) دردوره های مختلف تاریخی بازسازی شده باشد وجود ندارد و من پیشنهاد ساخت این شهرک سینمایی را به مسئولان داده ام که اگر این اتفاق بیفتد نه تنها فرصتی برای مطرح شدن هنرمندان مشهدی است بلکه می توان هزاران داستان با محتوای مذهبی نیز در آنجا تولید کرد.

رضازاده گفت: اگرشهرک سینمایی رضوی در مشهد ساخته شود در فرصت کوتاه تمامی هزینه ها ازطریق بازدید مسافران از این شهرک بازخواهد گشت و حتی بسیاری از فیلمسازان خارجی نیز می‌توانند در این مجموعه فیلم‌های مرتبط با فرهنگ شیعه بسازند و آنجا تبدیل به درآمد اقتصادی بزرگی خواهد شد.

رضازاده همچنین درباره افزایش دستمزد بازیگران افزود: بازیگرانی که برای ساخت فیلم از تهران به مشهد می آیند گاهی دستمزدهایی بارقم بالا درخواست می کنند واگر ما بخواهیم از بازیگران چهره درکارهایمان استفاده کنیم درتامین سایر هزینه های فیلم خواهیم ماند.

وی با اشاره به نسلی که درمشهد ماندگار شدند تا جریان سینمایی این شهر همچنان پابرجا بماند تصریح کرد:من درمشهد ماندم تا جریان سینمایی در اینجا راحفظ کنم واعتقاد دارم سینمای خراسان رضوی به نفع سینما کشور است.

این سینماگر همچنین گفت:تا قبل ازاینکه نسلی وجود داشته باشد که جریان سینمایی مشهد راثابت نگه دارد هیچ فیلم بلندی دراین شهر تولید نمی شد اما اکنون سالانه چندین فیلم ۹۰ دقیقه ای درمشهد تولید می شود.

رضازاده با اشاره به وضعیت اقتصادی سینما ایران اظهارداشت: سینما از الف تا انتهای آن سرمایه و امکانات است که باید هر دو در اختیار هنرمندان قرار گیرد که بتوانند سالانه فیلم تولید کنند.

رضازاده بیان کرد: اکنون چهل سال است که عمرم را درحرفه سینما گذاشته ام وخیلی از هنرمندان دیگر وقت خود را صرف این حرفه کرده اند واعتقاد دارم حق هنرمندان مشهد خیلی بیشتر ازاین چیزهاست وازهمه هنرمندان مشهدی می خواهم که به جای دادوبیداد راه انداختن دست یکدیگر را بگیرند وبه هم کمک کنند.

این سینماگر بااشاره به جریان سینما ماشین درمشهد افزود:سینما ماشین فرم قدیمی سینما است که به تازگی درمشهد شروع به کار کرده و باوجود اینکه درمحله های مختلف مشهد دیوارهای خوبی وجود دارد توصیه من این است که اگر فضایی برای دیوارهای سینمایی به صورت شبانه به وجود بیاید می تواند به اقتصاد سینما کمک کند.

گفت و گو :نگار طاهونچی 



منبع خبر : خبرگزاری ایلنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید